Blivande testvinnare med potent eldrift och glupsk terrängslukande aptit Den kraftfulla Merida eONE-SIXTY 975 levererar minst sagt inspirerande rundor i alla typer av terräng, och när det blir riktigt stökigt i utförslöporna kommer den som bäst till sin rätt. När du väl greppat handtagen och slagit på eldriften så kommer du njuta hela vägen upp till toppen för att sedan med glädje kasta dig nedför, om, och om, och om igen. Framtidens stora prisvinnare? Det känns iaf som att potentialet finns där med ett testvinnande chassi och en extremt kraftfull motor från Shimano med ett megastort batteri. Och som inte det var nog så har dämpare som trollar bort alla slag och stötar och extremt kraftiga bromsar och den nästan outslitliga LinkGlide drivlinan. Räckvidd och motorkraft för att klättra de högst och brantast med krafter kvar för att spinna hela vägen hem – ladda batteriet och gör samma sak om, och om, och om igen. Nyckeln till framgång! Stomme i aluminium (eONE-SIXTY LITE III) som har en aggressiv endurospecifik geometri Potent eldrift via Shimano´s flaggskepp STePS EP8 med hela 85nm Elegant integrerat batteri (750Wh) som ger imponerande räckvidd Extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 näst intill bombsäkra växlar från Shimano (XT) Dräpande dämparkonfiguration från Rock Shox med 150/160mm i slaglängd Kraftfullla skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (XT) med riktigt feta bromsskivor (203 mm) Hjulset med 29×2.5" framtill 27.5x 2.5" baktill – Ger både precision, lekfullhet och rätt grepp Snyggt integrerad och smidig belysning samt även små skärmar ingår redan från start Högklassig stomme i aluminium med aggressivt endurospecifik geometri Stommen utgörs av en ram i aluminium med en extremt prydlig integrering av hela elsystemet. En aggressiv endurospecifik geometri med riktigt korta kedjestag, låg och slak profil ger dig smidiga, kvicka och riktigt lekfulla egenskaper… att kalla den välbalanserad är troligen årets underdrift. Ramen har såklart invändig kabeldragning men framför allt ger den åkaren maximal smidighet och kvick responsen tack vare en föredömligt låg tyngdpunkt. Det genomtänkta länkaget skapar känslan av nästan bottenlös dämpning, vilket ser till att du enkelt kan hantera alla typer av stökiga överraskningar ute i spåren. Men det kanske mest imponerande av allt, den gör det med full trampeffektivitet och den svarar alltid villigt när du känner för att öka på takten. Dess egenskaper liknar motsvarande serie utan elassistans, men med skillnaden att du har hela 85nm extra tryck i benen och det ger sannerligen ytterligare dimensioner i åkningen. Klassledande elmotor med dynamisk körkänsla samt bergsäker 1x-drivlina Hjärtat utgörs av Shimano´s kraftfullaste elsystem (EP8) från Shimano, ett fullt integrerat system som består av en brutalt effektiv centermotor med låg ljudnivå samt övertygande kraftöverföring. Tack vare drivning direkt på vevaxeln har du alla förutsättningar för massor underbara mil med grymt tryck i pedalerna. Den potenta motorn har hela 85 nm och drivs av ett elegant integrerat batteri på hela 750 Wh som ger cykeln en imponerande räckvidd och en körupplevelse som inte liknar något annat. En tydlig liten display visar inte bara vilken av assistanslägena du använder, utan även bland annat hastighet, räckvidd och batteriets resterande kapacitet. Utöver den klassledande elmotorn så får du en extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (XT) som levererar högklassig prestanda i form av en användarvänlig utväxling och supersmidig funktion. Motor och växel samarbetar i en nästan sömlös harmoni och allt sker effektivt, underbart tyst och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Dräpande dämparkonfiguration som ger dig imponerande kontroll i branterna Dämpning hanteras av RockShox så du är extremt väl omhändertagen, framtill sitter en ZEB Ultimate samt baktill en Super Deluxe Select+ och tack vare dess generösa slaglängder (160/150mm) så sväljer de glupskt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när lutningen börjar bli riktigt skäggig. Dämparna kan såklart optimeras efter din vikt och körstil, vilket både ger ökad trampeffektivitet och ser till att du kan stå på för fullt oavsett vilket underlag eller lutnings som gäller för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt och självklart så är även eONE-SIXTY utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start. Dynamisk hjulkombination och galet kraftfulla hydrauliska skivbromsar Det robusta hjulsetet utgörs av en dynamisk kombination med en 29-tummare framtill och en 27.5-tummare baktill. Dess stabila aluminiumfälgar (Tubeless Ready) har försetts med kvalitetsgummin från Maxxis (Assegai/Agressor) med 2,5" bredd (men klar bredd upp till 2.8") som är klart för drabbning och som briljerar på allt från hårdpack till lös lervälling. Däcken levererar greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag, vilket i praktiken innebär att du kan köra galet snabbt även i riktigt stökig terräng. Och eftersom cykeln gillar höga hastigheter så är den utrustad med kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok och feta skivor (203/203mm) från Shimano (XT), vilket ger ökad kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Fyller skorna till förra generationens succécykel med råge Det finns ingen annan eMTB som har belönats med lika många utmärkelser, vinster och fullpoängare som eONE-SIXTY. Bland annat blev den korad till "BEST IN TEST" av E-Mountainbike i deras 'Best of 2021' eMTB grupptest, den fick 'Best of 2021' i World of MTB och FREERIDE gav eONE-SIXTY nästan den perfekt scoren på 9.5 av 10. För 2022, är denna e-endurocykel utrustad med Shimano EP8 motor som är benchmark för lätta och starka motorer. Lägg till en ram och geometri med perfekt balans av manövrerbarhet och stabilitet. Den robusta ramen med inbyggt batteri tål allt du kan stöta på i skogen.
Läs mer om Merida El MTB Eone-Sixty 975