Detta paket är lite större än ”Minilab” men i övrigt identiskt. Utforkaren är avsett för medelstora elevgrupper. De mycket praktiska Labomed Sigma-mikroskopen är gjorda för klassrummet/scout-fältbiologstugan. Den stabila plastkonstruktionen gör att mikroskopet är relativt lättviktigt. De inåt orienterade objektiven minskar risken för skador genom stötar. Tack vare de laddningsbara batterierna (räcker till c:a 50 lektionstimmar per laddning) slipper du att krångla med sladdar. Dessutom, när indikatorlampan (i ljusratten) lyser rött, hinner du med mycket god marginal avsluta lektionen. Kanske rent av köra två lektioner till. Med mikroskopens hjälp kan ni studera vattenprover och enkla preparat av växt- eller djurdelar. Studera mångfalder eller för den delen enfalden i jordprover från olika odlingssätt, i förna eller i komposten. T.ex. kan det vara intressant att jämföra en kompost med ekologiska rester och en med konventionellt odlade rester. Med mikrotomen kan ni tillverka egna preparat. Observera att mikrotomen innehåller en rakkniv som bör hanteras av vuxna eller under mycket noggrann uppsikt! Om du känner att du saknar något eller har frågor om mikroskopin eller de pedagogiska förslagen tveka inte att kontakta undertecknad som är utbildad gymnasielärare och har jobbat som museipedagog i många år. Gunnar Sporrong Lektionsförslag: År 4 – 12: Fotosyntes. Ta exempelvis vattenpest (akvarieväxt). Stoppa fyra kvistar i fyra separata burkar och fyll med avjonat vatten med en väldigt liten nypa salt. Tillsätt BTB i två av dem och förslut med lock. (Har du inte tillgång till avjonat vatten så kan du lösa någon droppe ättika i BTB-vattnet tills det blir grönt. Förvara den ena ljust i två timmar, den andra mörkt under samma tid. Ta de två andra burkarna utan att försluta dem och ställ den ena mörkt och den andra ljust. Ta fram de två BTB-burkarna och se vad som hänt med pH-värdet. (En bör ha blivit blå (basisk) då all koldioxid försvunnit. Den andra bör ha blivit gul (sur) då växten i mörker andas ut koldioxid precis som alla andra organismer. Ta nu ett blad som varit i mörker. Försök att få ett så tunt skikt av bladens undersida så att du kan studera klyvöppningarna (som nu är stängda). Ta sedan ett blad från plantan som varit i ljus. Nu ser du att klyvöppningarna är öppna. Den håller på med fotosyntes. Härifrån kan ni jobba vidare efter åldersnivå. År 4 – 9: Tag jordprover från förnan (lagret av barr/löv i bottenskiktet i skogen. Jämför exempelvis barr och lövskog. Var finner du flest olika arter och var finner du flest djur? Jämför med antalet arter av växter i närområdet. Enklast studerar du mikroorganismer i jorden genom att blanda jord med så mycket vatten att det går att skaka, men inte mer. Tag en droppe ”smutsigt” vatten på objektglaset, täck med täckglas och observera. År 7 – 9: Jämför pH-värdet i förnan och se hur det kopplar till antalet arter och antalet organismer. Skall du jämföra exakt (år 10-12) behöver ni väga upp mängden förna och skaka i en exakt mängd vatten. Lägg en droppe av det ”smutsiga” vattnet på ett objektglas och lägg på ett täckglas och se vad ni finner. Vilka organismgrupper går att identifiera? Hur många/hur många sorter finner ni? 1-6 år. Vad är det som får komposten att bryta ner materialet vi stoppar i? Gör samma som ovan. Räkna olika organismer och försök ta reda på vilka ni ser och vad de gör i komposten. Är de till exempel nedbrytare eller rovdjur? Behövs alla organismer i en kompost? År 4 – 12: Tag vattenprover och kika på vad som lever i vattnet? Tag gärna i strandkanter där det är är mycket slemmiga alger och sådant för att säkerställa att ni får mycket att se på. (Tag vattnet, inte de slemmiga algerna. Tillräckligt med sådana kommer med ändå.) Det andra alternativet är att ni använder en planktonhåv. Lägg en droppe av vattnet/planktonprovet på ett objektglas och lägg på ett täckglas och se vad ni finner. Provtagningen kan kombineras med pH-prover och test av syrehalten etc. (år 7-12). År 0 – 12: Studera varför bröd jäser. Tag ett paket jäst, eller torrjäst. Är det färsk jäst, se gärna om du kan finna en lite torr ev. även möglig. Lös lite lite jäst i vatten. Tag en droppe av vattnet och lägg på ett objektglas och lägg på ett täckglas. Tillsätt lite socker till jästen innan ni lägger den på objektbordet. Jämför gärna välmående och möglig jäst. Följ den under ett par timmar. Rita av eller fotografera med mobilkamera genom okularet. Med tålamod kommer ni finna att viss celldelning börjar komma igång. OBS! Släck lampan emellan, då jästen annars torkar ut. År 0-12: Vad händer när mjölk surnar. Ta en droppe mjölk och lägg på ett objektglas och täck med ett täckglas. Hur ser det ut i olika förstoringar. Gör nu samma med yoghurt, fil och kefir. Går det att se någon skillnad. Prata om hur viktiga bakterier är för vår överlevnad och ekosystemet i vår mage. Visste du t.ex. att det finns fler bakterieceller i vår kropp än vad vi har kroppsegna celler? Eller att det bara är en väldigt liten bråkdel av alla bakterier som gör oss sjuka? År 0 – 12: Studera allehanda delar av växter, sandkorn med mera. Det finns allt möjligt roligt som går att stoppa under ett mikroskop så länge det är genomskinligt och tunt. År 0 – 12: Studera de medföljande preparaten av växt- och djurdelar. 2 st. mikroskop Labomed Sigma Förstoring: 40, 100 och 400x Korsbord: nej Belysning: LED, laddningsbar, c:a 50h Cylindrisk Handmikrotom Dessutom: Objektsglas 72 st. Täckglas 3 x 100st. Förberedda preparat: 100 st. Optical Wonder optikrengöringskit Saknar du något eller har frågor (både mikroskopiska och pedagogiska) tveka inte att kontakta oss !
Läs mer om Diverse Utforskaren – år 4 – 9