Tävlingsklar hoj med potential att lyfta din cykling till internationella nivåer! Den olympiske medaljören Carlos Coloma och stallkamraterna i BH Templo Cafes UCC i kör helst på BH Lynx Race EVO Carbon 9.5 då det vankas XC World Cup. Ett heldämpat fartvidunder med underbart följsam känsla som är skapat för oss som helst kör XC eller Marathon i våldsamma hastigheter. Ett temperamentsfullt spanskt fullblod med rapp racekänsla som kommer se till att du flyger fram i spåren, perfekt för ambitiösa cyklister som ställer höga krav på prylarna och aldrig nöjer sig med kompromisser. Det här är en aggressiv XC/XM-missil med stomme högklassig kolfiber som väger in på galet låga 1.950 gram och har potentialen att lyfta din cykling till internationella nivåer. Nyckeln till framgång! Spanskt fartvidunder med samma sylvassa racegeometri som används av BH Templo Cafes UCC Heldämpad stomme i kolfiber (Toray T1100 och T800) som väger in på galet låga 1.950 gram inklusive dämpare Korta kedjestag (430mm) och en avancerad racegeometri med 67/68 graders vinkel på styrhuvud Högklassiga luftdämpare från FOX som styrs via ett lätthanterliga reglage med slaglängder anpassade för XC/XM Tävlingsklar 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (XTR) som ytters sällan krånglar Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XTR) som utan tvekan matchar fartresurserna Mästerligt hjulset från BH (Evo Carbon Tubeless) med 30 mm breda fälgar i kolfiber Tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Rekon Race EXO MAXX SPEED) med 2.4" bredd Smarta BlockLock System som ser till att du minimerar risken för skador på både ram och gaffel Du styr hela bygget via en slimmad cockpit från BH med snyggt integrerad kabeldragning Kompatibel med FIT system – Dolt i styrstammen kan du placera de viktigaste verktygen Heldämpad stomme med rapp racegeometri och split pivot länkage Hela skapelesen bygger på en formidabel heldämpad stomme i kolfiber (Toray T1100 och T800) som väger in på galet låga 1.950 gram inklusive dämparen. Och precis som på alla BH´s tävlingsklara ramar så använder man HCIM (Hollow Core Internal Moulding) vilket medger en high-end konstruktion där man lyckats hålla vikten på ett absolut minimum. Det här fullt tävlingsklara bygget har en aggressiva geometri (samtliga vinklar och mått hittar du bland bilderna) och en vridstyvhet som säkerställer maximal kraftöverföring, vilket kombineras med en föredömligt låg tyngdpunkt ger en imponerande stabilitet även i riktigt höga hastigheter. Det smått magiska länkaget, Split Pivot System ger en upphängning av dämpningen som levererar en progressiv kinematik och verkligen imponerar på alla plan. Resultatet är en helt makalös markkontakt med extremt följsam känsla kombinerat med brutal kraftöverföring, hojen svarar blixtsnabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du med full kontroll kan hantera knepiga spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Och kombinationen med väl balanserade slaglängder (du kan köra med både 100 eller 120 mm) skapar smidig manöverförmåga och gör dig trampeffektiv även i mindre utmanade terräng. Den heldämpade stommen är tveklöst funktionell och levererar en finstämd balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och oerhört aggressiv. Ramen har en elegant integrerad kabeldragning och är såklart anpassad för stickaxlar (BOOST), d.v.s. extra bred fram och bakaxel vilket medger att man kan ha större avstånd mellan ekerinfästningarna vid navet vilket i sin tur ger ett styvare hjul för maximal kontroll. Den har såklart de rätta vinklarna (du hittar samtliga vinklar och mått bland bilderna). Högklassiga dämpare som ser till att du kommer kunna köra galet snabbt Framtill sitter en vass luftgaffel från Fox (34SC Factory Push To Lock) och även baktill hanteras dämpningen av FOX (DPS Evol Factory Push To Lock), dämparna har 100 mm slaglängd och du kan enkelt justera både lufttryck, retur och kompression. Båda dämparna har högvis av inställningsmöjligheter, så att du enkelt kan anpassa hojen utifrån de önskemål du har precis för stunden. De har såklart lockout som styrs via lätthanterliga reglage, vilket enkelt förklarat ger dig ett bredare användningsområde samt möjligheten att kunna åka precis lika fort på stökiga skogsstigar som på hårdpackade grusvägar. Ett lätthanterligt och extremt smidigt setup som gör cykeln lätthanterlig och blixtsnabbt anpassningsbar efter de förutsättningar som gäller för stunden. Dagens tekniskt utmanande banor (och det gäller både för XC och Marathon) är ofta så tekniskt utmanande att det ibland är fördelaktigt att köra med en höj/sänkbara sadelstolpe. Och givetvis kan denna cykel utrustas med en Dropper Post (ingår EJ), vilket i praktiken ger det dig massor av extra manöverutrymme genom att du kan sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du kontrollerat flyger fram i utförslöporna. Slimmad cockpit och extremt slagkraftig 1x-drivlina som sällan krånglar Under motorhuven sitter en ytterst kompetent 1x-drivlina som plockats hem från Shimano´s översta hylla (XTR), det handlar kortfattat om 12 mekaniskt styrda växlar som ytters sällan krånglar och som ställer upp på allt från ditt lokala klubbmästerskap till både VM och OS. Spansk design på högsta nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen är ett vevparti med en 34-tandad singelklinga (XTR) som kombineras med en 12-delad kassett (10-51T) vilket ger en utväxling med imponerande bredd där fokus såklart ligger på hög effektivitet och maximal hastighet. Du styr hela bygget via en slimmad cockpit helt i kolfiber från BH, och även den har helt integrerad kabeldragning samt är även kompatibel med smarta FIT system – dolt i styrstammen kan du placera de viktigaste verktygen, vilket skulle kunna utgöra skillnaden om du ska korsa mållinjen eller inte. Mästerligt hjulset med tempostarka gummin och kraftfulla skivbromsar Det mästerliga hjulsetet från BH (Evo Carbon Tubeless) har 30 mm breda fälgar i kolfiber och rullar på tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Rekon Race EXO MAXX SPEED), dessa raska 29-tummare med 2.4" bredd kännetecknas av en hysterisk fartglädje i kombination med ett imponerande kurvgrepp. När det går undan ökar kraven på bromsförmågan och därför så har hojen begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XTR) som verkligen matchar fartresurserna och ser till att du har högklassig bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i i spåren för dagen.
Läs mer om BH MTB Lynx Race Evo Carbon 9.5