Ta nästa steg i digitaliseringen av skolan redan nu. Virtual Reality, VR och Augmented Reality, AR kommer att spela en stor roll i framtidens undervisning, frågan är bara hur det kommer att ske. Konceptet som vi erbjuder med ClassVR bygger på en helhetslösning med hårdvara som inte kräver att man använder mobiltelefoner och en mjukvara som kan ge läraren total kontroll över vad eleverna ska se i sina VR-glasögon.Paket innehåller 4 st. VR-glasögon som levereras i en kraftig välventilerad förvaringslåda som dessutom fungerar som laddningsplats för headseten.
Äntligen finns det ett genomtänkt sätt att införa VR (Virtual Reality) och AR (Augmented Reality) i skolan. Förutom en lärardator krävs ingen extrautrustning och läraren har genom en klassrumsportal full kontroll över vad eleverna kan se. Eleverna kan aldrig se något annat än vad läraren valt ut. Det går till och med att markera särskilt intressanta detaljer i det som eleverna tittar på, antingen för enskilda elever eller för hela gruppen.
ClassVR är en komplett VR helt anpassad för klassrummet! Du behöver inga mobiltelefoner och du får tillgång till flera hundra olika VR-upplevelser. Undervisa om hållbar utveckling på ett helt nytt sätt redan i höst! Ta med dina elever ut i världen till regnskogen, haven, antarktis och floderna. Låt dem uppleva en naturkatastrof på nära håll för att sedan starta intressanta diskussioner om hur vi kan påverka jordens natur. Eller har du planerat ett rymdtema i höst? Grattis, nu kan du nämligen ta med dig dina elever till månen och mars! Möjligheterna är nästan obegränsade med den nya generationens VR-glasögon. De är dessutom designade för att de ska vara enkla att använda och framförallt säkra och anpassade till barn. ClassVR är användbara i alla skolämnen för att ge elever en stark upplevelse. Tänk på att elever lär sig ca. 10 % av vad de läser och 90 % av vad de upplever.
Med en 360-graderskamera kan du eller eleverna göra egna foto eller filmer som sedan kan studeras i VR-glasögonen. Du kan även ladda upp dessa på portalen och efter granskning kan dessa bli tillgängliga för all världens användare av ClassVR.
På portalen finns över 500 VR-bilder och filmer, cirka 50 färdiga lektioner, men även cirka 30 AR-modeller. AR innebär att en virtuell modell sätts in i en verklig miljö. Ett exempel är ett animerat hjärta som kan vridas med händerna och studeras runt om.
En annan intressant tillämpning är att eleverna kan rita egna 3D-modeller som sedan laddas till headsetet via portalen. Nu kan modellen vridas runt i alla riktningar och studeras.
Förutom det material som finns på portalen går det att ladda ner en mängd annat material. Mängden bilder och filmer utökas ständigt. Det går också via appen CoSpaces Edu att programmera (Blockly) figurer som sedan styrs och studeras i VR.
VR-glasögonen har justerbara remmar vilket gör dem enkla att anpassa för både barn och vuxna. Vad som visas styrs vanligen av läraren via portalen men det är också möjligt att ladda många miljöer på en gång. Användaren laddar då enskilda miljöer genom att med gester välja lämplig ikon. Det går också att använda knapparna på sidan. För att gå runt i miljöerna lutar man på huvudet istället för att vrida hela kroppen runt vilket ger en lugnare klassrumsmiljö. Glasögonen har justerbart fokus samt in/utgångar för minneskort, hörlurar med mera. Det inbyggda batteriet håller normalt en hel dag innan det behöver laddas. Laddningen sker i den kraftiga förvaringslådan som är överhettningsskyddad.
Då ClassVR är ett komplett koncept krävs tillgång till ClassVR-portalen även om vissa funktioner fungerar utan denna. För att få tillgång till portalen måste skolan lösa en årlig licens, Alega art.nr. VR2. Det finns ingen begränsning i antalet användare så det är fullt möjligt att köpa ett set med glasögon och senare komplettera med flera utan att betala för en ny licens. Licensen ger tillgång till allt färdigt material men också 100 GB molnlagring för egna spellistor, bilder, filmer med mera. Grundläggande hjälpavsnitt finns också tillgängligt via portalen.
Det är relativt enkelt att komma igång med ClassVR men för att få ut mesta möjliga rekommenderas att varje skola eller annan användare också beställer en onlinekurs, Alega art.nr. VR3, där de många funktionerna beskrivs tydligt med text samt förklarande videolektioner. Detta är en engångskostnad och det finns ingen begränsning i tid eller antal användare.
ClassVR är utvecklat av företaget Avantis i England, vilka också hjälper till med teknisk support. För att få än mer ingående information om ClassVR se www.classvr.com (http://www.classvr.com/)
Läs mer om Alega ClassVR 4-Pack
Hitta Science VR även hos: